Hvor kritisk vil en fejl i denne funktionalitet være for udviklingsteamet?
- En fejl i en af applikationens grundpiller er til langt større gene end en fejl i en komponent, der kun bruges af og til.
Hvor kritisk vil en fejl denne funktionalitet være for forretningen/brugeren?
- Det kan godt være, at en fejl i funktionaliteten til visning af mersalg er ærgerlig, men hvis der er fejl i kundens betaling, bryder helvede løs.
- Hvis du ikke har tid eller ressourcer til en 100% code coverage på hele applikationen, så vælg en 100 % code coverage på de tekniske- og/eller forretningskritiske områder frem for at udsætte din release. Hvis du heller ikke har tid eller ressourcer til det, så prioriter dine kritiske områder og udvælg de mest kritiske. I nogle tilfælde (de fleste ledere siger alle) vil det være mere kritisk for projektet som helhed at udsætte en release, end det vil være at gå i luften med fejl i mindre kritiske områder af applikationen.
Kort fortalt skal du bruge dine test ressourcer, hvor det giver mest mening; nemlig på de områder af applikationen, hvor en fejl gør mest ondt på forretningen og/eller udviklerne og tag projektet som helhed med i dine overvejelser.
Fortsættes...
Del 3: Hvor megen test er nok?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar